co to jest marketing szeptany

Marketing jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi przemysłu, która stale ewoluuje i dynamicznie się zmienia. Nic więc dziwnego, że nawet specjalistom ciężko jest nadążyć za nowymi wymaganiami i rodzajami marketingu, które można wykorzystać, do sukcesywnego zbudowania wizerunku marki, a także dotarcia do potencjalnych klientów. Jedną z podstawowych odmian marketingu, stał się marketing szeptany. Jednak czym on właściwie jest i jakie są jego rodzaje? Finalnie, jakie korzyści może przynieść jego wykorzystanie?

Co to jest marketing szeptany?

Marketing szeptany często nazywany jest również buzz marketingiem. Przyjęło się, że jest to ta gałąź marketingu, która daje jedne, z najskuteczniejszych metod promocji w sieci. Nie sposób tu pominąć reklamy szeptanej, która drastycznie potrafi zwiększyć zasięgi danego przedsiębiorstwa w sieci. Marketing szeptany jest wykorzystywany głównie po to, by o danym produkcie, usłudze czy też marce, zrobiło się głośno i by trafiła ona na usta jak największej liczby osób. Można więc powiedzieć, że mottem i swoistym credo tej gałęzi marketingu jest myśl: “Nie ważne co mówią, ważne by mówili”. Zawiera się w niej kwintesencja marketingu szeptanego, który nie bez powodu nazywany jest również marketingiem plotki.

Na czym dokładnie polega marketing szeptany?

Skoro wiemy już co to marketing szeptany pora dowiedzieć się, na czym ta forma marketingu właściwie polega. Na wstępie należy zaznaczyć, że sam fenomen i niezwykła popularność buzz marketingu bazuje na sposobach, które mają w jak najbardziej naturalny sposób, sprowokować do dyskusji na temat danej marki, produktu czy usługi. Ma to zostać wykonane tak, by nie nosiło znamion nachalności i natrętności. W tym momencie, można wskazać zasadniczą różnicę pomiędzy marketingiem szeptanym i sposobami jakie on wykorzystuje, a innymi rodzajami marketingu, które bazują na płatnej reklamie umieszczanej np. w wynikach wyszukiwania Google, czy w mediach społecznościowych. Otóż buzz marketing w żaden sposób nie będzie zachęcał ani nakłaniał użytkowników do zakupu czy skorzystania z danej usługi. Głównym zadaniem marketerów, jest przedstawienie produktu w szczególny sposób, tak by jego zalety i cechy charakterystyczne jak najbardziej wpasowały się w kontekst dyskusji. O sile rekomendacji i plotek nie raz można było się już przekonać, szczególnie jeśli pod uwagę weźmiemy przestrzeń internetową. Z pewnością sami nie raz zasięgaliśmy opinii innych lub przeglądaliśmy fora dyskusyjne w poszukiwaniu recenzji danego produktu czy usługi, zanim postanowiliśmy zdecydować się na zakup. Pewnie porównywaliśmy ceny, a także oglądaliśmy recenzje i zdjęcia dodane przez użytkowników, co w dużej mierze przekładało się na podjętą przez nas decyzję zakupową. Statystycznie rzecz biorąc, ogromna liczba- bo aż 91% internautów- największym zaufaniem darzy właśnie opinie i rekomendacje zamieszczone na łamach Internetu. Niemniej jednak, niezwykle cienka jest granica pomiędzy marketingiem szeptanym, a nachalnym i natrętnym nakłanianiem do zakupy. Wiąże się to z tym, że marketerzy powinni cechować się odpowiednim wyczuciem i kwalifikacjami, by móc sukcesywnie przeprowadzić tego typu działania.

Jakie mamy rodzaje marketingu szeptanego?

Buzz marketing jest niezwykle złożonym pojęciem. Na ten rodzaj działań marketingowych, składają się bowiem również inne elementy i metody, które mają rozbudzić chęć dyskusji o danym produkcie lub usłudze. Doprowadziło to do wyodrębnienia kilku rodzajów marketingu szeptanego. Wśród nich możemy znaleźć:

  • casual marketing- jest to szereg działań, które są wykonywane, by wesprzeć priorytetowe cele marketingu szeptanego.
  • product seeding- to kolejny z rodzajów buzz marketingu, który polega na udostępnianiu testerów i darmowych próbek tak zwanym liderom opinii w sieci, do których grona zaliczają się influencerzy czy działacze blogosfery. Przygotowują oni recenzje produktu w formie pisemnej lub wideo, a następnie udostępniają ją szerokiemu gronu swoich odbiorców. W ten sposób produkt może stać się trendem. 
  • community marketing- ta forma marketingu szeptanego polega z kolei na promowaniu produktów lub usług danej firmy, poprzez zaangażowanie się w różnego rodzaju dyskusje i rozmowy na forach internetowych lub branie czynnego udziału w grupach społecznościowych.
  • trendsetting- jak sama nazwa wskazuje, polega on na próbie wykreowania nowych trendów, którymi ma się stać konkretny produkt czy usługa przedsiębiorstwa. W takie projekty najczęściej angażuje się osoby poważane w środowisku internautów i nie tylko, gdyż konsumenci będą chcieli ich naśladować.
  • brand blogging- ta forma buzz marketingu wykorzystuje możliwości, jakie daje blogosfera. To właśnie tam dokonuje się promocji marki, produktu lub usługi, a dla lepszych rezultatów, łączy się tą formę z trendsettingiem.
  • cause marketing- polega on głównie na celowym wspieraniu kwestii ważnych dla społeczeństwa, a precyzyjniej dla konkretnej grupy docelowej, wszystko po to, by zdobyć ich zaufanie, co z kolei prowadzi do umocnienia autorytetu marki.
  • evangelist marketing- ta forma z kolei polega na wykreowaniu dla danej marki konkretnej grupy konsumentów, popularnie nazywanych ewangelistami. Mają oni za zadanie mocno utożsamiać się z marką i wartościami, które ona wyznaje, a co więcej, wykazują oni chęć jej promocji wśród większego grona osób.
  • marketing wirusowy- to ostatnia z form marketingu szeptanego. W marketingu wirusowym chodzi przede wszystkim o stworzenie tego rodzaju treści, które będą chętnie udostępniane przez użytkowników sieci np. w postaci memów czy też popularnych gifów. Co więcej istotne jest, by treść ta dostarczyła tylko i wyłącznie pozytywnych skojarzeń z danym produktem czy usługą, a jednocześnie nie posiadała żadnych znamion reklamy.

Buzz marketing – czy ta forma marketingu jest zawsze skuteczna?

Wiele przedsiębiorstw i firm zastanawia się, szczególnie na początku swojej działalności, jaka forma marketingu będzie najskuteczniejsza, by nie tylko wprowadzić markę do sieci, ale jednocześnie zbudować jej pozytywny wizerunek. Można jasno stwierdzić, że reklamy szeptane to dość niekonwencjonalny i w dalszym ciągu kontrowersyjny sposób na to, by wypromować dany produkt. Niemniej jednak nie należy zapominać tego, że dzięki marketingowi szeptanemu szybko i skutecznie możemy zbudować to, co dla marki jest najważniejsze, czyli zaangażowanie sieci społecznościowej. Buzz marketing jest więc nie tylko skuteczny, ale równocześnie daje on duże możliwości, gdyż nie musimy ograniczać się tylko i wyłącznie do jednego kanału dystrybucji. Można więc z powodzeniem wykorzystywać social media, fora tematyczne, a także blogi jednocześnie. Niemniej jednak, by marketing szeptany był skuteczny, należy go stale moderować i być na bieżąco ze wszystkimi nowinkami, o których dyskutują konsumenci. Wobec tego najlepiej jest rozpocząć temat poradnikowy, który poruszy problem, a także zaproponuje konkretne rozwiązania. Dopiero gdy temat wywoła pożądane reakcje można wspominać o zaletach danego produktu lub usługi. Pamiętajmy także, że nie zawsze konieczne jest zakładanie nowych, osobnych wątków, by móc zamieścić w nich wzmiankę o produkcie. Warto wykorzystać możliwość “podpięcia” się pod już istniejące wątki, a następnie zaktualizować dyskusję, która odeszła już w zapomnienie. Kolejno należy również pamiętać, że marketing szeptany powinien być całkowicie etyczny. Oznacza to, że osoby zajmujące się tą formą promocji, nie mogą prowadzić działań szkalujących konkurencję, a także udostępniać informacji nieprawdziwych i niesprawdzonych.

Jakie korzyści może nam dać marketing szeptany?

Okazuje się, że efektywnie i etycznie prowadzony buzz marketing niezwykle pozytywnie może przyczynić się do rozwoju i umocnienia wizerunku naszej firmy. To właśnie dzięki opiniom i rekomendacjom zamieszczanym w Internecie, przedsiębiorstwo może sporo zyskać na wiarygodności, a także wzbudzić większe zainteresowanie. To z kolei przełoży się na zwiększony ruch na naszej stronie, a tym samym na korzyści finansowe. Warto wiedzieć, że marketing szeptany nie wymaga od przedsiębiorstwa ogromnych nakładów finansowych. Zwykle wystarczający jest jeden specjalista od tego typu działań w dziale marketingu, a pozostały dostęp do forów i portali jest całkowicie bezpłatny.

Najczęściej popełniane błędy w marketingu szeptanym

buzz marketingu nie trudno o popełnienie błędu. Internauci są niezwykle czujną społecznością, która bardzo szybko wykrywa zbyt nachalne i reklamowe komunikaty zawarte w sieci. Najczęściej popełnianym błędem są więc “szepty” dalekie od autentycznych i pisanie o danym produkcie czy usługach jedynie w samych superlatywach. By tego unikać, warto stawiać na treści o dość neutralnym zabarwieniu. Już sam fakt, że o danej marce wspomina się w kontekście jednej z dyskusji, często jest wystarczający, by internauci zaczynali ją kojarzyć. Kolejnym z częstych błędów, jest zbyt nachalne namawianie do zakupu produktu, co z kolei może zaszkodzić wizerunkowi danej marki. Co więcej, należy unikać zbyt oficjalnego tonu, a także zbyt długi zdań złożonych. Krótkie i konkretne informacje z reguły uznawane są za bardziej wiarygodne. Pamiętajmy także, by unikać postowania tego samego komentarza w wielu miejscach w sieci, a także zamieszczać rekomendacje na forach, które nie są zbieżne tematycznie z naszą marką.